Top 5 sport training strategieën

juli 15, 2021 0 Door axtie

Sportpsycholoog Eindhoven

Individuele sporten – Sommige sporten kunnen geestelijk, emotioneel of mentaal behoorlijk gecompliceerd overkomen. Een atleet die verliest voordat hij aan de wedstrijd begint, wordt mentaal en emotioneel geconfronteerd. Verliezen aan het begin van een wedstrijd is een automatisme. Maar later in de wedstrijd verliezen kan heel moeilijk en zwaar zijn. Het individu of het team moet hard werken om de mentale en de fysieke nood van de atleet te overwinnen. Dit vereist training of coaching van speciale psychologische strategieën om de angstige atleet te ontspannen en hem te helpen het vertrouwen terug te winnen dat hij nodig heeft om succesvol te zijn in de sport waarvan hij houdt.

Teamsporten – Als een team goed speelt, wint het hele team. Als het team slecht speelt, verliest het hele team. Bij sommige sporten zijn de doelstellingen van het team vrij duidelijk, bijvoorbeeld bij voetbal, basketbal, honkbal en voetbal.

Oefeningen – Sommige sporten vereisen verschillende voorwaarden van het betreffende spel vóór de eigenlijke wedstrijd. Een coach moet ervoor zorgen dat alle spelers ontspannen, sterk, geconcentreerd en fysiek en mentaal voorbereid zijn op de komende wedstrijd.

De relatie tussen de coach en de spelers – Sommige sporten hebben een lange traditie van coaches die zich afvragen waarom een speler iets niet goed deed, ook al had de speler de dingen het best uitgeprobeerd. Deze traditie is echter niet altijd ten einde. Als men bedenkt dat het bij sommige sporten ook de spelers zijn die de troeven (coaches) in handen hebben, betekent dit dat coaches een grote rol spelen bij de totstandkoming van de relaties tussen allerlei soorten spelers en coaches.

Mentale trainingsstrategieën – Om het meeste uit een training te halen is het belangrijk om een mentale trainingsstrategie te hebben. Deze is gebaseerd op het observeren van de omstandigheden van de sportpsycholoog, het spelen van een sportstrategie op een bepaald niveau, en het behouden van een positieve instelling.

Motivatiestrategieën – Sommige sporten vereisen dat de atleten een bepaalde norm aanhouden of een bepaalde mentaliteit aanhouden. Zonder de juiste motivatiestrategieën kan de sport zijn tol eisen van het lichaam en resulteren in blessures. Daarom moet je de vereisten van een bepaalde sport afwegen tegen de conditie van de atleet tijdens de training. Motivatiestrategieën zijn complex omdat ze afhangen van verschillende factoren zoals het soort oefening dat je gaat doen, de beschikbare tijd of de druk die je op jezelf gaat leggen. Om het eenvoudiger te maken, kun je het samenvatten met een voorbeeld: een zwemmer zal andere motivatietechnieken moeten gebruiken dan een hardloper, omdat er in elke sport een andere soort inspanning nodig is.

2. Betere relaties opbouwen met en tussen atleten

Sporters kunnen door allerlei factoren fysiek uit elkaar zijn, maar samenkomen als groep en als familie is altijd een krachtig en veelbelovend patroon. Sommige atleten hebben misschien een andere sport of een betere prestatie op het oog, maar een gemeenschappelijke sport voor alle spelers – welke sportpsycholoog dat ook moge zijn – zal verstandig zijn. Om een burn-out te voorkomen en de atleten te helpen langer in het spel te blijven, is een lepel een geweldige motivator die de prestaties van een atleet kan kneden. Een lepel is een voorwerp dat qua vorm lijkt op een chocoladetaart. Het heeft de vorm van een lepel om te lijken op de vorm van een facilitator. Dit is een techniek die de atleet kan helpen langer in het spel te blijven, omdat het hem een versterkende gedachte zal geven en zo de juiste mindset in zijn of haar denken kan brengen, waardoor hij of zij wordt beloond voor een betere prestatie.

Lees meer:
High performance
Bedrijfstrainingen